cognitieve-gedragstherapie

WAT IS COGNITIEVE

GEDRAGSTHERAPIE

Een combinatie van twee therapievormen

Cognitieve gedragstherapie (CGt) is een combinatie van twee therapievormen: cognitieve therapie en gedragstherapie.

Gedragstherapie

Gedragstherapie richt zich vooral op het veranderen van je gedrag. Wat je doet, bepaalt namelijk voor een groot deel hoe je je voelt. Samen met de therapeut breng je het problematische gedrag en de omstandigheden waarin dit voorkomt in kaart. Vervolgens helpt de therapeut je om met beter passend gedrag te reageren.

Cognitieve therapie

Cognitieve therapie gaat over je manier van denken en je gevoelens daarbij. Als je bijvoorbeeld belangrijke dingen of gebeurtenissen in je leven steeds vanuit een negatief standpunt bekijkt, zul je je sneller angstig, somber of geïrriteerd (blijven) voelen. In cognitieve therapie onderzoek je samen met de therapeut of je denkwijze wel helemaal klopt en welke manier van denken meer realistisch of helpend kan zijn.

Cognitieve gedragstherapie –de combinatie van bovenstaande therapievormen– richt zich dus zowel op je gedrag als op je gedachten. Door anders te reageren veranderen je gevoelens en gedachten. Door anders te denken veranderen je gevoel en gedrag. Bij cognitieve gedragstherapie werkt de therapeut nauw met je samen om tot verbetering van je klachten te komen. De therapeut sluit zo direct en zo concreet mogelijk aan bij jouw problemen. Cognitieve gedragstherapie is een actieve manier van behandelen: je gaat in de therapiesessies actief aan de slag met vragenlijsten en oefeningen. Daarnaast spreek je met de therapeut huiswerkopdrachten af om zelf ook thuis, op school, op het werk of in je vrije tijd aan je problemen te werken.

Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van cognitieve gedragstherapie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat CGt effectief is bij veel psychische problemen. Cognitieve gedragstherapie geldt volgens officiële richtlijnen als de psychologische behandeling van eerste keus bij angststoornissen, milde depressies, eetstoornissen, alcoholverslaving en psychosomatische problemen (vermoeidheid, (hoofd)pijn, paniek, burnout).

Voor meer informatie over cognitieve gedragstherapie verwijzen wij je naar www.vgct.nl/over-cgt/wat-is-cgt of www.vgct.nl/website/publieksinfo/algemeen.


WIL JE EEN AFSPRAAK MAKEN?

Wil je een afspraak maken bij Zipper & Plomp Psychologie? Stuur ons dan een bericht via de button ‘MAAK HIER JE AFSPRAAK’